2016. dec 03.

Csillogó karácsonyfadísz szódabikarbónából

írta: Csodanyu
Csillogó karácsonyfadísz szódabikarbónából

Tavaly olvastam először a szódabikarbónás-keményítős karácsonyfadíszről. Megtetszett a neve is, porcelán gyurma. Szépek voltak a képek, amiket láttam róla, na meg azt ígérték csillogó is lesz, több se kellett nekem, kipróbáltam. Tavaly még csak egyszerű karácsonyfát, csillagot és harangocskát csináltam, de idén beújítottam egy hármas csillag kiszúróra, ami ráadásul hópehely szerű, szóval különösen szép, gondoltam, idén is elkészítem.

Hozzávalók:

  • 2 egység szódabikarbóna
  • 1 egység kukoricakeményítő (én a Spar-osat használtam)
  • 1+1/4 vagyis 1,25 egység víz 

Ezt a legegyszerűbb 2 dl-es mérőedénnyel csinálni, persze akinek van kedve a vizet méricskélni, hajrá, én maradtam a 2 dl-es megoldásnál. Így 4 dl szódabikarbóna, 2 dl kukoricakeményítő (semmi esetre sem a grammokat mértem, mert nem egyforma az anyagok sűrűsége) és 2,5 dl víz. Ez jó nagy adag lesz. Szódabikarbónát először patikában vettem, de kisebb adag jóval többe került, mint amit végül Auchanban találtam kilós kiszerelésben. Kukoricakeményítőből lehetőleg fehéret kell venni, hogy szép hófehér legyen a végeredmény. Nekem a Spar-os jónak bizonyult.

img_8869_1.jpg

Készítés:

Először összekeverem a porokat, aztán hozzáöntöm a vizet.

img_8724-horz.jpg

Kis lángon elkezdem főzni, de közben folyamatosan kevergetem. Elkezd gyöngyözni. Fontos folyamatosan keverni, hogy egységes legyen az állaga és ne égjen le.

img_8733-horz.jpg

Akkor van kész, amikor már jó sűrű, krumplipüré állagú. Lezárom alatta a gázt és egy porcelán tálba vagy tányérba teszem, gyorsan lefedem. Ha ezt nem így csinálom (bár néha még így is), megszárad a széle illetve a teteje.img_8737_1.jpg

Megvárom, hogy kihűljön és gyúródeszkán kinyújtom. A deszkát megszórom szódabikarbónával, hogy könnyebben lehessen nyújtani.

img_8861_1.jpg

Kisgyerek mellett már az is nagy kaland, hogy idáig jutottam, mert sokáig nem lehet a játszószőnyegen hagyni anélkül, hogy szórakoztatnám. Először ezeket készítettem el:

img_8865_2.jpg

Feltettem belőlük a kopogtatóra (amiről egy korábbi bejegyzés készült), gyönyörűek lettek.

Készítettem karácsonyi ajándékra akasztható kis díszeket szilikon csokoládéformából:

img_8795_1.jpg
Nagyobb gyerekekkel ez jó móka lehet, nekem a 4,5 hónapossal kicsit nehézkes volt, néhány képen látszik is a nap járása. :D Reggel elkezdtem és volt olyan kép, ami már naplementében készült.

Eltelt néhány nap, nekem még mindig volt a hűtőben egy kisebb gombócom. Addig nézegettem a Pinterestet és más oldalakat, amiken még sokkal szebb díszeket találtam, hogy megszállottan kutatni kezdtem a lakásban, amíg nem találtam olyan anyagot, amit belenyomhattam minta gyanánt. Még a csipke bugyijaimat is átnéztem, hogy melyiket gyúrjam bele a gyurmába. Végül (mert minden jó valamire), a nagymamámtól kb. 10 évvel ezelőtt kapott és eddig a varródobozban tárolt horgolt csík lett az egyik nyertes, aztán tovább kutatva találtam még egy ajándékra csíptethető kis karácsonyfát, ez lett a másik nyomda.
Szóval fogtam a csíkot azzal együtt nyújtottam ki a gyurmát, így mintát nyomott az anyagba.

img_8990_1.jpg

img_8995_1.jpg

A karácsonyfával sokkal könnyebb dolgom volt, kinyújtottam a gyurmát és belenyomtam a mintát és ezután szúrtam ki a formával.

img_8983_1.jpg

img_8993_1.jpg

Ezután már csak a szárítás következik. Én levegőn szárítottam meg őket, de kell alá papír, illetve szerintem érdemes forgatni is, mert kicsit meghajolhatnak a nem egyenletes száradás eredményeként. Végül szép csillogó díszeket kapunk. Van, aki még festi ezután, nekem a festés nélküli díszek jobban tetszenek, úgyhogy meghagytam natúran.

img_8926_1.jpgMost már azt is tudom, hogy túl sokáig nem érdemes tárolni a gyurmát, mert néhány nap után már a nyújtáskor repedezettnek tűnt és mikor kiszáradt, akkor egyik-másik dísz meg is repedt. Még az a szerencse, hogy nálunk van műfenyő girland, lesz karácsonyfa, lesznek ajándékok és a kopogtató, így nem baj, hogy ennyiféle mintát csináltam, lesz hova akasztgatni.

Remélem, nektek is tetszik. Próbáljátok ki, nagyobb gyerekekkel közös program is lehet.

Szólj hozzá

kreatív diy karácsonyi készülődés karácsonyi dekoráció Karácsony Advent szódabikarbónás gyurma karácsonyfadísz szódabikarbónából porcelángyurma